12.31.2007

Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersi İzlencesi

Atatürk Üniversitesi
Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü

Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersi İzlencesi


Yrd. Doç. Dr. Yüksel GÖKTAŞ

Tel: 231-4037
E-Mail: yukselgoktas@atauni.edu.tr



Dersin Yeri: Lab 3
Dersin Zamanı: Ptesi 15-17 & Cuma 10-12

Dersin Tanımı

Bu ders, öğretim materyali hazırlarken öğrenme teorilerinden nasıl yararlanılacağını anlamak, öğretim amaçlı kullanılan görsel-işitsel ve çoklu ortam sağlayan materyalleri tanımak, bu materyallerin geliştirilmesine ve kullanımına ilişkin ilke ve yöntemleri anlatmak amacıyla tasarlanmıştır. Ayrıca materyallerin öğretim ortamına getirdiği kolaylıklar ile bu materyallerin seçilmesi ve değerlendirilmesine ilişkin yöntemler de incelenecektir.


Dersin Amaçları

Dersin sonunda aşağıdaki öğrenme çıktılarının oluşması beklenmektedir:
1. öğrenme ve öğretme konularında gözlenen önemli değişimlerin, öğrenme sürecinde öğretim teknolojilerinin rolünün anlaşılması,
2. öğretim materyali seçiminde rol oynayan faktörlerin farkına varılması,
3. öğretim materyallerinin seçilmesine ve kullanılmasına ilişkin alt yapının oluşturulması,
4. öğretim amaçlı kullanılan medya ve materyallerin avantaj ve dezavantajlarının irdelenmesi,
5. etkili öğretim materyallerinin geliştirilmesine ve bunların etkin bir şekilde kullanımına yönelik uygulama yapılması.


Ders Planı

Tanışma ve ders planı

Eğitim, Öğretim, Öğrenme, Öğrenme Teorileri, Öğretim Teknolojisi
Öğretim Teknolojisi Kavramları (Media, Mesaj, Metot, Öğretme ve İletişim, Öğrenme Teorileri)

Aktivite: Okumalar tartışılacak
Lab: Çalışma grupları oluşturulacak
Görev: Öğrenme teorileri konusunda okuma

Öğretim Tasarımı (ASSURE & ADDIE Modelleri)

Görev 1: Grup üyeleri, görev dağılımları, konular, belirlenecek ve kontratlar hazırlanacak
Görev 2: Okumalar hakkında 2 sayfalık yorum yazılacak
Aktivite: Yazılan yorumlar tartışılacak

Araç-gereçlerin önemi, seçimi ve hazırlama ilkeleri

Aktivite: Grup çalışması; grup konuları hakkında beyin fırtınası

Görsel Tasarım İlkeleri
Görselliğin önemi, görsellik konusunda literatür vs...

Görev 3: Her katılımcı “WebQuest, Blog, Wiki, RSS, Podcasts - eğitim-öğretim” konusundan biri
üzerine en az iki sayfalık rapor hazırlamalı (nedir, nasıl kullanılırlar, eğitime katkıları neler
olabilir, alt yapıları nasıldır, iyi örnekler hangileridir vb...)

Etkili Sunum Teknikleri & Projelerin ilk sunumu (first round)
Medya & Materyal ve Görsellik
Yazılı materyaller, saha çalışması (1 gazete baskı, tasarım merkezini ve MEB ders araç gereçleri merkezini ziyaret)
Görsel ve İşitsel Araçlar
İşitme ve dinleme, işitsel materyallerin özellikleri
Video formatları, görsel (film) materyallerin özellikleri
Görsel ve işitsel materyalleri tanıma, seçme, kullanma

Görev 4: Her grup kendi konusuyla ilgili en az 4 dakikalık film hazırlayarak bu hafta sınıfta
sunmalı ayrıca bu filmi “youtube” da yayınlamalı.
Bilgisayarlar ve Çoklu Ortam (Multimedia & Hypermedia) Uygulamaları
Öğrenme süreçlerinde bilgisayarlar, bilgisayarların öğrenme/öğretme sürecindeki rolü, bütünleştirilmiş (integrated) öğrenme ortamları, yazılım seçme, multimedia, hypermedia, and virtual reality (çoklu ortam ve sanal gerçeklik)
Öğrenme/öğretme ve Teknoloji
Programlı öğretim, oyunlar, similasyonlar, similasyonlu oyunlar
Webde yeni teknolojiler (WebQuest, Blog, Wiki, RSS, Podcasts vb...) ve öğretim
Her katılımcı tarafından geliştirilen ve hazırlanan örneklerin sunulması, raporlarının verilmesi
Projelerin sunumu (final round)
Uzman/danışmanla birlikte projeler üzerinde çalışma, sunma, uygulama + Proje raporlarının
teslim edilmesi
Teorik Sınav

Not 1: Sunularınızı kararlaştırılan gün ve tarihte yapmanız gerekmektedir. Gecikmeler dikkate alınmayacaktır. Belirtilen zamandan sonra teslim edilen rapor, ödev vs. için geciken her gün için 3 puan kesilecektir.
Not 2: Bütün sunum, rapor ve ödevlerde etik değerlere dikkat edilecektir. Aksi halde sorumluluk kişiye ait olacaktır.
Not 3: Projelerde mutlaka görsel ve işitsel araçlar kullanılmalıdır.



Kaynaklar

Yanpar, T. (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık
Yalın, H. İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme (7. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
Heinich, R., Molenda, M., Russell, J.D., & Smaldino, S.E. (2002) Instructional Media and Technologies for Learning. 7th ed. New Jersey: Prentice-Hall. (5th ed)
Newby, T. J., Stepich, D. A., Lehman, J. D. & Russell, J. D. (2005). Instructional Technology for Teaching and Learning. Prentice-Hall Inc., USA.



Değerlendirme

Görev 2......................................................... : 5%
Görev 3 (ön rapor).......................................... : 5%
Görev 4 (film)................................................. : 10%
Webde yeni teknolojiler (ana rapor ve örnek)..... : 10%
Final Sınavı..................................................... : 20%
Proje............................................................ : 50%

Hiç yorum yok: